Investering van 14 miljoen euro in Logistiek Centrum Zwevegem
De manier waarop Laebens Logistics uit Zwevegem sinds juli dit jaar op multimodaal transport inzet, is bewonderenswaardig. Met een eigen terminal langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk maakt de logistieke partner meer dan ooit gebruik van watergebonden transport. “We zijn integraal gestopt met transport voor derden. Alleen voor de last mile hebben we nog wegtransport nodig, maar doorgaans bevinden onze klanten zich in een straal van 40 kilometer rond onze site”, aldus Dieter Laebens.
Laebens focuste zich sinds de overname in 1990 op (inter)nationaal wegtransport. Door de verhuis in 2013 van Heestert naar Zwevegem, waar ze gebouwen kocht van Betafence, kon de onderneming het dienstenpakket uitbreiden met warehousing-activiteiten. “Vandaag beschikken we daarvoor over 120.000 m² overdekte en 40.000 m² open ruimte”, legt Dieter uit. “Onze klanten zijn voornamelijk lokale productiebedrijven of handelaars. Wij ontvangen en stockeren hun voorraad grondstoffen of handelsgoederen, verzorgen de just in time aan- en/of afvoer en maken ten slotte de bestellingen naar de eindklant klaar, zowel via full pallets als door order picking.” Door de stijgende transportkosten, de langere files en de schaarste aan chauffeurs, wilde Laebens zijn ligging langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk beter uitspelen. “Je kan niet elk bedrijf langs een waterweg vestigen, maar als een logistieke partner dat doet, creëert dat toch veel mogelijkheden. Tijdens onze marktstudie raakten we in contact met de Nederlandse HTS Group, die binnenvaartschepen en enkele inland-terminals exploiteert. We beslisten om samen een overslagterminal te bouwen langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk, ter hoogte van ons bedrijf. Het is een ideale wisselwerking: zij regelen het transport per binnenschip, de overslagactiviteiten doen we samen en wij verzorgen de logistiek en de last mile. Omdat zij al jarenlange ervaring hebben in de sector, konden we veel leren van hun interne processen. Het is een aanzienlijke en volledig private investering (14 miljoen euro), maar de banken gingen vlot mee in ons verhaal dankzij het duurzame karakter. De infrastructurele werken duurden een jaar, sinds juli is de terminal operationeel.”